FOBO en 5 tips om te voorkomen

Zal ik die nemen? Of hmm, nee misschien die. Ja, of ik neem die… Wat die heeft dat ene. Maar die andere heeft dat weer niet. Welke moet ik kiezen? Waarom is er zoveel keuze? Maar stel ik kies die… en het blijkt niet de juiste keuze te zijn. Maar ja, als ik die kies is dat misschien ook wel zo. Misschien moet ik nog even wachten met kiezen. Anders heb ik straks spijt. En ik kan nu toch geen keuze maken. Waarom zijn er zoveel opties?! Oke, ik moet gewoon een knoop doorhakken. Ik ga nu gewoon iets kiezen. Maar wat als…

Herkenbaar? We hebben er steeds vaker last van… De angst voor een betere optie. We denken steeds vaker ‘Ja maar wat als die andere beter is‘. En niet alleen bij grote uitgaven of grote beslissingen. Sommige mensen hebben er zelfs last van bij de keuze tussen een koffie of een cappuccino. Naast FOMO (the fear of missing out) is er nu ook FOBO: the fear of better options. En dit is hoe het werkt.

Angst, stress & spijt

FOBO wordt vooral veroorzaakt door spijt. Of eigenlijk wordt het veroorzaakt door de angst om spijt te krijgen. Iedereen heeft wel eens last van keuzestress. Dat is ook niet zo’n ramp. Maar bij de meeste mensen houdt deze stress op, zodra een keuze is gemaakt. Ze legen zich neer bij de keuzen en accepteren de keuze die is gemaakt. Maar als je last hebt van FOBO heb je vaak óf dat je nooit een keuze maakt en de stress blijft houden en spijt krijgt dat je iets niet heb gedaan, óf je maakt wel een keuze maar hebt vervolgens stress over of het de juiste keuze was en een gevoel van spijt over de gemaakte keuze. Conclusie: je ervaart stress, angst en spijt. En dat kost bakken met energie!

Maximizers & satisficers

Bij het maken van keuzes kun je 2 soorten personen onderscheiden: maximizers en satisficers. De maximizers zijn altijd op zoek naar het allerbeste, allermooiste, allergeweldigste. Ze zijn op zoek naar de meest perfecte keuze. Ze struinen het internet af, doen kennis op, vragen advies en komen zo tot een weloverwogen keuze. Maar vaak zijn ze uiteindelijk niet tevreden. Ze blijven namelijk denken aan alle andere opties en aan “wat als…“. Satisficers zijn personen die snellere keuzes maken. Ze gebruiken minder informatie en gaan voor een keuze die ze tevreden stemt. Satisficers gaan voor goed genoeg. Ze maken vaak minder goede keuzes dan de maximizers, maar zijn wel meer tevreden.

En vaak ben je een mix van deze 2 personen. Bij de ene keuze ben je een maximizers, bij de andere een satisficer. En dat is ook prima! Het is juist goed om bij bepaalde zaken extra goed na te denken en je opties goed te bekijken. Maar als je er een gevoel van angst, stress of spijt van krijgt, dan is het toch goed om eens goed na te denken en een keuze te maken om niet zoveel te geven om de keuzes die je maakt!

5 tips tegen FOBO

Misschien lees je dit en denk je, ja ik vind keuzes maken soms lastig. Want zelfs als je er geen gevoel van spijt aan overhoudt, kan het nog steeds zo zijn dat je stress ervaart over de keuze die je moet maken of hebt gemaakt. Ik heb het soms al in een restaurant. Al die lekkere gerechten. Ik heb zin in dit en dit. Maar ook in dat. Oh en dit maak ik thuis nooit, dus dat kan ik dan nu eten. Hoe meer opties, hoe moeilijker het is om een keuze te maken. Daarom heb ik voor jou 5 tips om de kans op FOBO te verkleinen en het maken van keuzes te versimpelen!

  1. Maak afspraken met jezelf – Het allerbelangrijkste is om afspraken te maken met jezelf. Als je normaal wekenlang op internet zoekt naar de perfecte optie, spreek dan vanaf nu met jezelf af dat je maximaal x aantal uur mag zoeken en dat je na deze tijd de keuze maakt voor de beste optie die je tot nu toe bent tegengekomen.
  2. Bepaal criteria – Schrijf voor jezelf op waar jouw optie aan moet voldoen. En spreek af dat je minimaal 5 dingen mag noteren. Want zoals je misschien hebt gemerkt, heeft het ene wel criteria A maar niet B, en de andere wel B maar niet A. Hoe meer criteria je als belangrijk noteert, hoe moeilijker (lees: onmogelijk) het is om de beste optie te vinden.
  3. Laat perfectie los – Sorry, maar de perfecte keuze bestaat niet. Wat wel bestaat is een keuze die perfect genoeg is. Kies voor de optie die past bij jou, die voldoet aan de dingen die jij belangrijk vindt. En laat het daarna los. Accepteer de keuze die je hebt gemaakt!
  4. Vraag iemand om hulp – Soms kan het ook enorm helpen als je iemand vraagt om met je mee te denken. Een ander baseert keuzes namelijk weer op andere dingen en kan met een andere bril naar jouw keuze kijken. Zo kan het helpen als iemand de keuze beperkt naar een aantal opties.
  5. Denk aan het gevolg – Vaak zijn de keuzes die je moet maken helemaal niet zo groot. Denk bij de keuze die je moet maken: “Wat kan het ergste zijn dat er gebeurt“. En als dat gebeurt, hoe zou je dat dan kunnen oplossen? Vaak is het antwoord niet zo erg als je denkt of is het makkelijk op te lossen. En als het makkelijk op te lossen is, waarom zou je je er dan zo druk over maken?

Ik maak keuzes vaak te snel, en soms zelfs een beetje impulsief. Ik ben vaak een echte satisficer. Ik heb namelijk helemaal geen zin (en tijd) om ergens lang over na te denken, om urenlang het internet uit te pluizen naar wat dan de perfecte optie is. Ik ga voor perfect genoeg! En jij? Ben jij een maximizer of een satisficer?

Geplaatst in Blog, Lifestyle en getagd met , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *