Waarom NU doen, als je ook kan uitstellen?

Ik moet de was nog opvouwen, boodschappen doen en hoognodig stofzuigen. Maar ik moet ook nog dat ene boek lezen, dat artikel schrijven, dat nieuwe recept uitproberen en nog zoveel meer. Maar weet je wat? Ik ga nu lekker op de bank hangen en doe het later allemaal wel. Nu écht geen zin in… Ik heb er best vaak last van. Uitstelgedrag. Alles waar je geen zin in hebt lekker uitstellen en uitstellen en uitstellen. Heb jij daar ook last van? Hieronder lees je waar dat bij mij vandaan komt en geef ik je tips om uitstelgedrag aan te pakken.

Het kost allemaal zoveel tijd

Het grootste probleem bij mij is dat ik het gevoel heb dat alles zoveel tijd kost. Zo’n to do lijst is leuk om te maken (lees hier over mijn liefde voor to-do lijsten), maar het uitvoeren is toch niet altijd even leuk. En zeker als ik dan die lijst voor me zie en bedenk hoe veel tijd ik kwijt ben als ik dat allemaal moet gaan doen.

Ik vind het moeilijk

De dingen die ik het meest uitstel zijn dingen die ik moeilijk vind. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met het schrijven van een artikel, maar doordat ik het gevoel heb dat ik er niet goed in ben stel ik het voortdurend uit. Of ik ben bang om te falen of dat het mislukt, zoals bijvoorbeeld bij het uitproberen van een nieuw recept wat dan vervolgens helemaal niet lekker is. Doe je al die moeite voor niks! Lees hier mijn blog over het motto ‘kan ik niet bestaat niet’.

Tips

  1. Maak een takenlijst
    Om uitstelgedrag tegen te gaan, is het sowieso heel fijn om even een overzicht te maken van wat er allemaal moet gebeuren (lees hier meer over to-do’s). Door het op te schrijven, kun je het uit je gedachte gooien en hoef je niet bang te zijn dat je dingen vergeet. Schrijf dus even alles op wat in je gedachte zit.
  2. Orden je takenlijst
    Plaats de taken in bepaalde categorieën, zoals bijvoorbeeld ‘huis‘ en ‘werk‘. Soms helpt het ook om je categorie dan een kleur te geven, dat is lekker duidelijk en overzichtelijk.
  3. Stel prioriteiten
    Denk goed na over wat echt NU moet (of zeer binnenkort), zoals bijvoorbeeld boodschappen doen (anders heb je geen eten en dat is pas echt huilen), en wat je eventueel later kunt doen.
  4. Schrijf tijden op
    Schrijf achter elke taak eens op hoeveel tijd je kwijt denkt te zijn aan het voltooien van de taak. En als je de taak hebt uitgevoerd, schrijf dan ook op hoeveel tijd je kwijt was. Zo zie je dat sommige dingen een hele opgave lijken, maar eigenlijk wel mee vallen.
  5. Maak een plan
    Spreek met jezelf af wanneer je welke taken af moet hebben, door er een deadline aan te koppelen. Schrijf achter de taak wanneer je er aan gaat beginnen en wanneer het dan af moet zijn.
  6. Start met de moeilijke of lange taken
    Het is heel verleidelijk om te beginnen met de taken die je snel af hebt. Maar toch is het slimmer om te beginnen met die taken waar je het meest tegenop ziet. Dan heb je het ergste gehad en valt de rest daarna reuze mee!
  7. Beloon jezelf
    En niet te vergeten: beloon jezelf als je bepaalde taken af hebt. Vooral de taken waar je enorm tegenop ziet natuurlijk. Kies wel een beloning waar je echt heel erg blij van wordt. Dit motiveert je om de taak uit te voeren!

Zo versla je dus uitstelgedrag: maak een mooie takenlijst, stel deadlines en trakteer jezelf op een bak Ben&Jerry’s (of iets anders natuurlijk) als je je deadlines hebt gehaald. Want dan ben je echt een topper! Hoe zit het met jullie uitstelgedrag? Ik hoop dat mijn tips helpen, maar ben ook benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij. Laat je ze weten via Instagram of Facebook?

Tot snel!

Geplaatst in Lifestyle, Persoonlijke ontwikkeling en getagd met , , , , , .