Sportmotivatie – Get motivated!

Eerder schreef ik al een blog over dat sporten en bewegen gezond is, maar dat het soms moeilijk is om jezelf te motiveren. We hebben het allemaal druk met van alles en nog wat, en als we thuiskomen is het toch echt de bank die harder roept dan onze sportschoenen. En als ik dan toch heel even toegeef, en op de bank plof, is het nog moeilijker om in beweging te komen. Ik ben geen echte diehard #fitgirl, maar vind bewegen wel heel erg fijn. Ik heb ook avonden waarop ik niet vooruit te branden ben en mezelf volprop met hele ongezonde dingen. Moet ook kunnen vind ik. Maar soms heb ik even extra sportmotivatie nodig om te gaan sporten. Hieronder een aantal tips voor sportmotivatie!

sportmotivatie

Tip 1: Doe wat goed voelt

Als ik niet zoveel zin heb om te gaan sporten of als mijn lichaam moe voelt, vind ik het vaak wel fijn om een rondje te gaan wandelen. Wandelen is heel erg goed voor je en het is heel gezond om naar buiten te gaan (zeker als je een kantoorbaan hebt en vooral binnen zit). Je kunt op internet heel veel leuke wandelingen vinden in hele mooie omgevingen. Maar ik vind het ook heel fijn om een klein rondje te wandelen na het eten. Loop ergens heen en neem een kopje koffie mee of loop naar een leuk koffietentje en weer terug. Nog een tip: richt een wandelclubje op! Ga 1 keer in de zoveel tijd met elkaar wandelen en plan dan gelijk een nieuwe afspraak voor de volgende keer.

Tip 2: Zoek iemand die jou sportmotivatie geeft

Als je het moeilijk vindt om jezelf te motiveren, zoek dan iemand anders die dat voor jou doet! Lekker makkelijk. Ik heb bijvoorbeeld mijn vriend die soms vooral erg goed is om op mijn gevoel in te praten en dingen zegt als ‘je gaat toch niet‘. Dan denk ik bij mezelf ‘ECHT WEL! Let maar eens op‘ en ga ik dus wel sporten. Maar ook kan het helpen om iemand te zoeken die samen met jou gaat sporten. Het feit dat als je afzegt, je de ander in de steek laat, werkt soms ook heel motiverend. Of gewoon het feit dat de ander dan wel is geweest en jij niet. Dubbele sportmotivatie dus!

Tip 3: Plan het sporten in voor extra sportmotivatie

Het klinkt heel simpel, maar zet het sporten als afspraak in je agenda. Zo kun je voor jezelf voor de hele week (of maand) inplannen wanneer je van plan bent om te gaan sporten. En natuurlijk lukt het misschien niet altijd om al die afspraken na te komen en moet je er ook wel eens eentje uit je agenda schrappen. Maar dat is niet erg, zolang je maar weet waarom je het hebt geschrapt. Nog een tip: als je samen met iemand sport, maak dan een gedeelde afspraak in je agenda. Je kunt elkaar een uitnodiging sturen voor een afspraak (als je natuurlijk gebruik maakt van een digitale agenda).

Tip 4: Train niet te zwaar en te hard

Je hebt een doel en die wil je bereiken. Begrijpelijk. Ik ken het! Maar toch is het niet slim om gelijk te hard van stapel te lopen en keihard te gaan trainen. Het is belangrijk je lichaam de tijd te geven conditie en kracht op te bouwen en daarnaast te wennen aan de ‘ineens-super-mega-sportieve-jij‘. Ga dus niet ineens als een gek een half uur keihard jezelf kapot rennen of jezelf heel erg uitsloven in de sportschool. Het resultaat is dan vaak ook dat je helemaal kapot bent en een week lang spierpijn hebt. Hierdoor denk je de volgende keer ‘pffff echt geen zin‘, omdat je weet wat het gevolg gaat zijn.Wat mij heel erg heeft geholpen is het gebruiken van een sporthorloge. Dit horloge heeft bijvoorbeeld handige schema’s voor hardlopen. In het begin is het ontzettend frustrerend, want je wil veel harder en veel verder. Maar door te luisteren naar mijn lichaam en te letten op hoe ik train, is het hardlopen juist een stuk leuker en fijner geworden! Door rustig op te bouwen en afwisselend te trainen heb ik een balans gevonden waarbij ik daadwerkelijk energie krijg van sporten.

Tip 5: Maak een plan

Ook dit klinkt natuurlijk super logisch, maar niet iedereen doet het. Je hebt een bepaald doel en het is handig een plan te maken voor hoe je dit doel denkt te bereiken. Als je bijvoorbeeld naar de sportschool gaat, vraag dan eens aan een instructeur om een trainingsplan. Ikzelf heb namelijk in de sportschool vaak geen flauw benul van wat ik nou eigenlijk aan het doen ben. Daarom ga ik graag naar groepslessen, zodat iemand anders bedenkt wat ik moet gaan doen. Als je niemand in je omgeving hebt die een plan voor je kan maken, kijk dan eens op internet. Voor hardlopen bijvoorbeeld, zijn enorm veel trainingsplannen te vinden die je helpen bij het trainen voor de 5 of 10 kilometer, maar ook voor de hele en de halve marathon. En deze trainingen kan je dan vervolgens heel mooi in je agenda plakken!

Wil jij meer sporten, maar lukt het je niet? Stel dan een haalbaar sportdoel op. Het doelenboek kan je hierbij helpen!

Tip 6: Kom in de flow!

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je je eenmaal aan je trainingen houdt en wat vaker bent gaan sporten dan kom je in een flow. Deze flow helpt je ook om gemotiveerd te zijn. Als ik een week niet ben gaan sporten, dan baal ik daar echt van (vroeger absoluut niet!). Ik zit nu echt in een lekkere sportflow. Ik ga daardoor ook gezonder eten en voel me fitter! Tip: zoek iemand die echt in een sportflow zit en sluit aan bij deze persoon. Zo weet je zeker dat je sportbuddy sowieso gaat en hopelijk jou ook meetrekt.

Tip 7: Neem voldoende rust

Niets is belangrijker dan je lichaam de kans te geven om te herstellen. Ga dus niet ineens elke dag trainen, maar bouw het langzaam op. Mijn sporthorloge geeft aan wanneer ik te veel en te hard heb getraind en wanneer het tijd is om even rustig aan te doen. Heel erg fijn! Heb je geen sporthorloge, dan kan je het zelf ook heel goed aanvoelen. Een avondje chillen op de bank is dan juist heel goed voor je!

Tip 8: Zet de eerste stap naar sportmotivatie

En dan tot slot (wat ik al eerder heb gezegd): de eerste stap is echt het zwaarst. Als je eenmaal bezig bent, dan valt het allemaal best wel mee. Maar jezelf er toe zetten om die eerste stap te zetten is het moeilijkst. Wanneer je zo’n bui hebt, en die bank ontzettend hard naar je roept, denk dan aan hoe je je voelt als je lekker hebt gesport en hoe trots je dan bent op jezelf. En nog belangrijker: denk aan iets fijns voor als je terugkomt van het sporten, bijvoorbeeld een heerlijke warme douche.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips en dat ik je kan motiveren om te gaan bewegen en sporten! Ik hoor graag wat jou sportmotivatie is.

Bestel hieronder het doelenboek voor haalbare doelen en extra sportmotivatie!

Geplaatst in Blog, Sporten en getagd met , , , , , .