Niks doen, hoe?

Ik zal het maar gelijk eerlijk toegeven: ik ben heel slecht in niks doen. Want hoe doe je dat eigenlijk? Ik weet wel dat het heel belangrijk is, om af en toe even ‘niks’ te doen. Maar ik zou niet weten hoe het moet. Als ik een avondje ‘niks’ mag doen van mezelf, ben ik namelijk alsnog bezig met van alles. Stilzitten op de bank, een slechte film kijken of gewoon even voor me uit staren gun ik mezelf ook niet altijd. Er zijn zoveel dingen die ik zou willen doen, zou moeten doen of zou kunnen doen. Dan lijkt dat niksen echt nutteloos. Maar ik heb een goed voornemen: ik wil meer gaan niksen. Daarom ging ik op zoek naar tips. Wie weet heb jij er ook iets aan!

niks doen

Start met 5 minuten niks doen

In één keer van jezelf verwachten dat je de hele avond niks kan doen is misschien een beetje te veel gevraagd. Daarom is het goed om klein te beginnen. Start met 5 minuten en wanneer dit lukt kun je het gaan uitbreiden. En als je tijdens die 5 minuten niksen alleen maar denkt aan dingen die je moet doen, dan is het goed om daar even een to-do lijstje van te maken. Want wat je opschrijft vergeet je niet! Lees hier meer over mijn to-do-lijstjes. Hopelijk wordt het denken aan dingen die je moet doen dan steeds minder!

Gebruik het doelenboek om doelen te stellen voor jezelf. Met dit boek stel je haalbare doelen en beloon je jezelf als je jouw doel hebt behaald!

Plan het niks doen in

Ik ken het. Je agenda zit propvol, je moet van alles doen en daarnaast wil je ook nog je sociale leven onderhouden. Maar je hebt vast wel ergens op je dat een momentje dat je even kunt niksen. Plan het ook bewust in! Doe het bijvoorbeeld zodra je uit je werk komt of na het eten.

Ga offline

Ik zit vaak op mijn telefoon. En als ik mijn telefoon geluid hoor maken, wil ik ook eigenlijk gelijk kijken wat het is. Soms probeer ik het te negeren, maar onbewust ben ik dan toch aan het nadenken wie mij een berichtje stuurt en of het misschien wel belangrijk is. Daarom is mijn voornemen wat vaker offline te zijn. En dan dus ook mijn telefoon op stil te zetten, weg te leggen en echt even bezig te zijn met wat ik op dat moment aan het doen ben. Want door steeds maar bezig te zijn met mijn telefoon, kan ik eigenlijk ook niet echt genieten van alles.

niks doen

Maak van ontspannen je doel! Leer hoe je haalbare doelen opstelt en ga aan de slag met jouw doelen met het doelenboek!

Wandelen

Het hoeft helemaal niet lang te zijn, maar ga wat vaker een rondje wandelen. En ook dan geldt: zet je telefoon op stil. Kijk om je heen, geniet van de frisse lucht en probeer je gedachte niet te laten afdwalen naar alles wat je eigenlijk zou moeten doen. Mijn voornemen is om wat vaker een rondje te gaan wandelen. Want eerlijk: wie is er ooit slechter geworden van wandelen? En dit kan je ook gelijk goed inplannen in je agenda! De ene keer heb je misschien wat meer tijd dan de andere keer, maar ik denk dat alle beetjes helpen!

Me-time

En tot slot denk ik dat het heel belangrijk is om minimaal 1 keer per dag te doen waar je echt zin in hebt. Want me-time is ontzettend belangrijk! Probeer die rommel om je heen (hoe goed ik ben in opruimen lees je hier) soms even te negeren en echt even tijd te nemen voor jezelf.

Heb jij er soms ook last van dat je een beetje doordraaft? Dat je altijd maar bezig, druk of onderweg bent? Ik hoop dat deze tips je helpen! Heb jij nog een andere supergoede tip? Ik hoor het graag!

Geplaatst in Blog, Geen categorie en getagd met , , , .

2 reacties

  1. Pingback: FOMO en 5 tips om het te voorkomen - Lekker niet perfect

  2. Pingback: Top 10 blogs 2020 - Lekker niet perfect - Tips & inspiratie voor een happy lifestyle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *